Anpassade rutiner med anledning av Covid-19

Det är en oviss tid vi lever i och vi behöver alla hjälpas åt att minska spridningen av Covid-19. Med anledning av de skärpta restriktionerna från myndigheterna har vi på Mölndalsbostäder därför beslutat att vidta ytterligare åtgärder. Våra åtgärder kommer gälla åtminstone till 24 januari. Eventuella förändringar aviseras på hemsida och på Facebook.

Vi uppmanar dig som hyresgäst att kontakta oss via mejl på info@molndalsbostader.se, via Mina sidor eller genom att ringa Kundmottagningen på telefon 031-720 84 00 mellan 8.00-11.30 eller 12.30-16.00.

Då många nu kontaktar oss via telefon kan det medföra att våra väntetider blir något längre än vanligt. Vi hoppas på din förståelse och gör vårt yttersta för att hjälpa dig så snabbt vi kan.

Reparationer i lägenhet och gemensamma utrymmen

Vi kommer endast att åtgärda akuta fel i lägenheter under den här perioden. Av omsorg för dig, dina grannar och våra medarbetare vill vi gärna att du inte är hemma. Kan du inte lämna hemmet behöver du vara i ett annat rum för att säkerställa att du och våra medarbetare håller tillräckligt med avstånd till varandra.  

  • Innan vi kommer hem till dig kontaktar vi dig för att boka en tid. Säkerhetsställ att kontaktuppgifterna på Mina sidor och i din felanmälan stämmer så vi säkert kan nå dig.
  • Efter vårt besök lämnar vi en lapp så du vet att vi varit på plats!
  • Många fel kan du ofta åtgärda själv, här finns några filmer som beskriver hur du gör

Gällande fel i lägenheten som inte är akuta kommer vi självklart ta emot din felanmälan, men vi vill att du ska vara medveten om att det kommer dröja innan vi kan åtgärda felet. Först när smittspridningen minskar och restriktionerna lättar kommer vi kunna påbörja dessa arbeten - naturligtvis informerar vi dig i god tid innan.

Akuta fel

Akuta fel är sådana som innebär en fara för dig, dina grannar eller fastigheten. Exempel på akuta fel är:

  • Elfel, till exempel att ett vägguttag lossnat eller om en huvudsäkring går sönder

  • Krossade glasrutor till lägenheter

  • Fönster och ytterdörrar som inte går att stänga

  • Låsfel på ytterdörr

  • Läckande kranar, ej små läckage

  • Läckande rörledningar och element

  • Helt stopp i avloppet

  • Toalettstol ur funktion

  • Fel på värme och ventilation (vi gör en bedömning från fall till fall)

  • Fel på vitvaror så som kyl, frys, tvättmaskin och hela spisen (ugnen)

Åtgärder i utemiljö och gemensamma utrymmen

Utanför ditt hem fortsätter vi jobba på som vanligt. Det innebär att vi tar emot felanmälningar kring ditt bostadsområde eller gemensamma utrymmen och åtgärdar dessa så snart vi kan.

Felanmälan och kundmottagning

Felanmälan

Vår felanmälan är öppen som vanligt mellan 8.00-16.00, lunchstängt 11.30-12.30

Kundmottagning

Av omsorg för dig och våra medarbetare kommer vi inte ta emot besök i vår kundmottagning under den här perioden. Istället ber vi dig att kontakta oss via mejl på info@molndalsbostader.se eller på telefon 031-720 84 00.

Plusval

Plusvalsbeställningar tas emot som vanligt men all rådgivning sker över telefon - kontakta du oss via mejl på plusval@molndalsbostader.se eller på telefon 031-720 84 00.

Hyra och bo

Kontraktsskrivning

För dig som ska skriva på ett hyreskontrakt skickar vi det till dig per post tillsammans med ett returkuvert. Vill du gå igenom kontraktet tillsammans med oss går det bra att kontakta någon av våra uthyrare, vardagar mellan 9.30-12.00. Du hittar kontaktuppgifter här.

Lägenhetsvisning

Vi genomför fortfarande lägenhetsvisningar, men med anpassade rutiner.

Som utflyttande hyresgäst kommer du bli kontaktad av Boplats för att planera din lägenhetsvisning. Som alternativ till att visa lägenheten på plats, finns istället möjligheten att du filmar eller fotograferar din lägenhet. Detta bestämmer du tillsammans med Boplats.

Tomma lägenheter visas som vanligt efter tidsbokning, men vi uppskattar din hjälp med att hålla avstånd.

In- och utflyttning

För dig som skall flytta ut och lämna nycklar, kontakta vår kundmottagning via mejl på info@molndalsbostader.se eller på telefon 031-720 84 00.

För dig som ska flytta in och kvittera ut dina nycklar den 4 januari är kundmottagningen öppen 12.00-16.00.

För att undvika folksamling kommer vi vid behov kontakta dig för att boka in en exakt tid för att hämta din nyckel. Har du frågor om att hämta nycklar under andra datum, kontakta vår kundmottagning via mejl på info@molndalsbostader.se eller på telefon 031-720 84 00.

Din hyra

Vi förstår att många känner sig oroliga över att hamna i en svår ekonomisk situation med anledning av coronaviruset. Vi gör därför vårt yttersta för att stötta våra hyresgäster på olika sätt. Vi utgår från varje enskild situation och hjälper till att hitta lösningar.

Vi har bland annat sett över våra rutiner för hyresbetalningar och följande gäller:

  • Det är, precis som vanligt, viktigt att betala hyran i tid. Att inte betala hyran kan leda till betalningsanmärkning och hyresskuld. Om du av någon anledning, oavsett vilken, inte kan betala din hyra i tid vill vi att du kontaktar oss innan den förfaller. Tillsammans försöker vi hitta en lösning utifrån dina förutsättningar och vid behov i samarbete med stadens övriga aktörer.
  • Betalar du inte din hyra i tid kommer du att få en sms-påminnelse cirka 4 dagar efter sista betalningsdag.
  • Har du inte kontaktat oss eller betalat efter sms-påminnelsen kommer du få ytterligare en påminnelse cirka 10 dagar från sista betalningsdag. Påminnelse som skickas per post kommer att belastas med en extra avgift på 180 kronor.

Underhållsarbeten

Löpande underhåll, som till exempel ventilationsbesiktningar, kommer utföras i samråd med våra entreprenörer. Av omtanke ser vi gärna att även detta sker när du som hyresgäst inte är hemma.

Pågående större renoveringsprojekt kommer fortsätta med ökad försiktighet och helst när du som hyresgäst inte är hemma. Är vi tvungna att utföra arbetet under tiden du är hemma hjälps vi åt att hålla avstånd.

Tillsammans hjälps vi åt att minska smittspridningen.