Värdefulla kunskaper om hur vi kan bli bättre
Årets kundundersökningar visar att våra hyresgäster fortsatt trivs med sitt boende, men de ger också värdefulla insikter om hur vi kan bli ännu bättre. På Mölndalsbostäder gör vi regelbundet undersökningar för att förstå hur våra kunder upplever sitt boende och vår service. NKI-undersökningen (Nöjd Kund-Index) genomförs årligen och hållbarhetsenkäten skickas ut vartannat år. Under 2024 har vi genomfört båda undersökningarna.
Syftet med NKI-undersökningen är att fånga hyresgästernas upplevelse av sin bostad och vår service. Hållbarhetsenkäten hjälper oss att förstå hur vårt hållbarhetsarbete upplevs och vilka möjligheter våra hyresgäster har att leva hållbart.
I år slog vi rekord i svarsfrekvens – 60,5 procent för NKI och 56,3 procent för hållbarhetsundersökningen.
Ett positivt resultat men också utmaningar framåt
Glädjande nog ligger vi även i år över branschsnittet i både produkt- och serviceindex. Upplevelsen av vår service landar på 82,9 (+0,1), medan nöjdheten med bostaden och området når 79,1 (+0,7). Men vi ser också områden där vi behöver förbättra oss. Bland annat upplever vissa hyresgäster att tillgängligheten i form av besöks- och telefontider har blivit sämre under året.
– Vi arbetar intensivt med att införa ett nytt system för att hantera våra kundkontakter och göra Mina sidor enklare. Målet är att göra det enklare för hyresgästerna att få hjälp utan att behöva kontakta oss direkt, säger Tomas Olsson.
Hållbarhet – stolthet och förbättringsmöjligheter
Resultaten från hållbarhetsundersökningen placerar oss i topp bland Sveriges bostadsbolag inom både social och miljömässig hållbarhet. Vi är stolta över att flera av våra frågor fått högsta betyg i undersökningen.
– Det är glädjande att se att vårt hållbarhetsarbete uppskattas, säger Charlotta Brolin, hållbarhetsstrateg. Men vi vet att vi har mer att göra, och undersökningen hjälper oss att prioritera rätt framåt.
Fem viktiga insikter från våra undersökningar
1. Tillgänglighet och återkoppling
Våra hyresgäster upplever även i år att vår tillgänglighet minskat. Vi fortsätter därför se över vår organisation och uppgraderar både Mina sidor och vårt kundhanteringssystem för att förbättra hur vi hanterar våra hyresgästers ärende. Vi ser också att vi behöver bli ännu bättre på att återkoppla till våra hyresgäster vad som händer i deras pågående ärende.
2. Lokal information
Många vill ha mer information om vad som händer i sitt närområde. Därför har vi under hösten lanserat ett digitalt nyhetsbrev med områdesanpassad information. Vi fortsätter också med våra populära hyresgästmöten i bostadsområdena.
3. Avfallssortering och -hantering
Resultaten är blandade när det gäller källsortering. Genom projektet ”Soperstars” har vi förbättrat många miljörum, något som gett positiva resultat i hållbarhetsundersökningen. Samtidigt vet vi att fler områden behöver förbättras. Vi kan också se att många upplever en utmaning med att sortera sitt avfall hemma.
4. Utemiljö
Våra hyresgäster gillar verkligen våra utemiljöer och trivs där, faktiskt mycket mer än hyresgästerna i många andra bostadsbolag. Index för utemiljö är 83,6 procent, vilket är 8,5 procent högre än genomsnittet inom branschen.
5. Trygghet
Hyresgästerna känner sig generellt trygga i sina bostadsområden, särskilt på kvällar och nätter. Antalet störningar från grannar har minskat. Framförallt har tryggheten ökat i källare och förrådens säkerhet mot inbrott.
Om våra undersökningar
NKI-undersökningen mäter hyresgästernas nöjdhet och inkluderar:
- Serviceindex: Fokus på bemötande, renlighet, trygghet och tillgänglig hjälp.
- Produktindex: Betyg på bostaden, utemiljön och allmänna utrymmen.
Hållbarhetsundersökningen mäter kundernas uppfattning om hållbarhetsarbetet och möjligheterna att leva hållbart:
- Socialt hållbarhetsindex: Frågor om trygghet och möjlighet att påverka boendemiljön.
- Miljöindex: Fokus på källsortering, miljörum och hyresgästernas engagemang i miljöfrågor.